
Soru: Abdest alırken mazmazayı (ağza su vermek) ve istinşakı (burna su vermek) terk etmenin hükmü nedir?![]()
FETVA
“Ağza, çalkalama yoluyla her yerine değecek şekilde su vermek” olarak tarif edilen mazmaza ve “Suyu, burnun yumuşak bölgesine kadar ulaştırmak” şeklinde ifade edilen istinşak,[1] abdestin müekked[2] sünnetlerindendir.[3] Nitekim Allah Rasulü’nün ﷺ abdestini nakleden yirmi sahabînin tamamının mazmaza ve istinşak yaptığını da aktarmasından[4] anlaşıldığına göre Peygamberimiz ﷺ, bunları hiç terk etmemiştir.[5] Sünnet-i müekkedenin özürsüz bir şekilde sürekli terki günah olduğundan mazmaza ve istinşakı meşru bir sebep olmaksızın terk etmeyi adet haline getiren kişi günahkar olur.[6] Bu hususta Şafiîler de Hanefilere muvafakat etmektedir.[7]
[1] Bkz. Zeynuddîn İbn Nüceym, el-Bahru’r-Râik Şerhu Kenzi’d-Dakâik (Dâru’l-Kitâbi’l-İslâmî, ts.), 1/21-22.
[2] Sünnet, müekked ve gayr-ı müekked olmak üzere iki kısma ayrılır. Bunlar aynı zamanda sünnet-i hüdâ ve sünent-i zevâid olarak da isimlendirilir. Müekked sünnetleri sürekli özürsüz bir şekilde terk etmek kişiyi günahkar yaparken gayr-ı müekked sünnetleri terk etmenin bir günahı yoktur. Bkz. Muhammed Emin İbn Abidin, Raddu’l-Muhtâr ala’d-Durri’l-Muhtâr (Lahor: Mektebetu Reşîdiye, 2023), 1/340-346.
[3] Burhanuddîn el-Merğînânî, el-Hidâye Şerhu Bidâyeti’l-Mübtedî (Karaçî: Mektebtu’l-Büşrâ, 2021), 1/57.
[4] Ebû Muhammed Cemâlüddîn Abdullāh b. Yûsuf b. Muhammed ez-Zeyla’î, Nasbü’r-râye li-tahrîci ehâdîsi’l-Hidâye (Beyrut: Müessesetu’r-reyyân, 1997), 1/10.
[5] el-Merğînânî, el-Hidâye Şerhu Bidâyeti’l-Mübtedî, 1/57.
[6] İbn Abidin, Raddu’l-Muhtâr ala’d-Durri’l-Muhtâr, 1/386.
[7] Ebu Zekeriyya Muhyiddîn b. Şeref en-Nevevî, el-Mecmû’ Şerhu’l-Mühezzeb (Kahire: İdâratu’-Tibâati’l-Münîriyye, 1928), 2/197.
