Soru: Abdestten sonra burnumun içini peçete ile temizlerken peçetede kan buluyorum. Abdestim bozulur mu?
FETVA
Vücuttan çıkan maddelerin abdesti bozması hususunda fukaha, iki farklı ölçü belirlemiştir. Kubül (ön avret yeri) ve dübürden (arka avret yeri) çıkan maddeler necis olsun veya olmasın abdesti bozarken bu ikisi dışında vücudun herhangi bir yerinden çıkan şeyin abdesti bozması için necis olması gerekmektedir.[1] Buna göre kişinin önünden veya arkasından çıkan taş abdesti bozarken bu ikisi dışında vücudun herhangi bir yerindeki yaradan çıkan taş abdesti bozmaz.[2] Ayrıca bu ikisi dışındaki yerlerden çıkan maddelerin abdesti bozmasının şartlarından biri de bunların kendisine yıkama hükmü verilen bir yere akmasıdır.[3] Bu sebeple fukaha, yaranın ucunda biriken ancak akmayan kanın vücuttan çıkmış kabul edilmeyeceğini ve tercih edilen görüşe de abdesti bozmayacağını ifade etmektedir.[4] Buna göre abdest aldıktan sonra burnunu temizlerken peçetede kendi haline bırakıldığı takdirde akmayacak kadar az kan gören kişinin abdesti bozulmaz. Ancak görülen kan kendi haline bırakıldığı takdirde akacak kadar fazlaysa abdest bozulur. Şafiîlere göre ise az veya çok olması fark etmeksizin vücuttan çıkan kan abdesti bozmayacağından burnun kanamasıyla da abdest bozulmaz.[5]
[1] Burhanuddîn el-Merğînânî, el-Hidâye Şerhu Bidâyeti’l-Mübtedî (Karaçî: Mektebtu’l-Büşrâ, 2021), 1/61-62.
[2] Alâuddîn Muhammed b. Ali el-Haskefî, ed-Durru’l-Muhtâr(Haşiyetu İbn Abidin İle Beraber) (Lahor: Mektebetu Reşîdiye, 2023), 1/450-451.
[3] Molla Hüsrev, Düreru’l-Hukkâm fî Şerhi Ğureri’l-Ahkâm (İstanbul: Merkezu Harf li’l-Bahsi ve’t-Tetvîri’l-İlmî, 2022), 1/138.
Zikredilen yıkama hükmünden maksadın ne olduğunda ihtilaf edilmekle birlikte Zeynuddîn İbn Nüceym, İbn Abidin gibi muhakkik alimler, bundan muradın abdest veya gusülde yıkanması vacip veya mendup bölgeler veya elbise ve beden gibi bilcümle temizlenmesi gereken yerler olduğunu ifade etmektedir. Bkz. Zeynuddîn İbn Nüceym, el-Bahru’r-Râik Şerhu Kenzi’d-Dakâik (Dâru’l-Kitâbi’l-İslâmî, ts.), 1/33; Muhammed Emin İbn Abidin, Raddu’l-Muhtâr ala’d-Durri’l-Muhtâr (Lahor: Mektebetu Reşîdiye, 2023), 1/447-448.
[4] Bkz. İbn Abidin, Raddu’l-Muhtâr ala’d-Durri’l-Muhtâr, 1/448.
[5] Ebü’l-Hüseyn Yahyâ b. Ebi’l-Hayr b. Sâlim b. Es‘ad el-Yemânî el-İmrânî, el-Beyân fî mezhebi’il-imâm eş-Şafi’î (Cidde: Dâru’l-Minhâc, 2000), 1/192.